Margriet Messelink-Wolters

 

Alweer ruim 30 jaar geleden dook ik bewust in spanning. Voortdurend zag ik bij mensen, ook bij mezelf, allerlei klachten die werden toegeschreven aan “niks anders dan spanningen”. Ik verdiepte me grondig in wat mezelf en anderen de vrijheid zou kunnen geven om niet geleefd en gestuurd te worden vanuit en door spanningen, maar hiermee goed te leren omgaan. Dit bracht me bij wat in en om me heen vooral de spanningen creëerde: bepaalde gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen.

Ik zocht naar hoe opkomende gevoelens, gedachten en lichamelijke gewaarwordingen niet dwangmatig te moeten volgen, maar keuzes te kunnen maken. Keuzes die me ook achteraf een tevreden en vrij gevoel geven.

 

Ik leerde veel in gestalttherapie, psychosynthese, bio-energetica en energiewerk, maar vooral door meditatie. Thuis mediteren en deelnemen aan vele retraites sedert 1983, gaf en geeft me de rust, de ruimte, het begrip, de liefde en aandacht van waaruit leven zinvol en vaak prachtig is, ik me verbonden voel.

Ik startte in 1987, naast het begeleiden van cursussen ‘omgaan met spanningen’, met het begeleiden van meditatiegroepen. Hierin kon ik doorgeven, wat mij meer inzicht, vrijheid en levensvreugde had gegeven. En dit hielp en helpt mij om dit steeds weer en meer te ervaren.

De liefde, voor mij basis van leven en in alles aanwezig, wordt zo steeds zichtbaarder.

 

Sedert 2000 is Thich (spreek uit als Tik) Nhat Hanh mijn grote inspiratiebron, een leraar die volledig leeft naar wat hij anderen leert: door aandacht steeds meer begrip ontwikkelen, waardoor liefdevoller en vrijer leven mogelijk is, onafhankelijk van omstandigheden.

 

De samenstelling van de meditatieoefeningen in het boek Leven in Aandacht oefenen zijn gebaseerd op lessen van Thich Nhat Hanh en een weergave van bijeenkomsten in de sangha in Almere.