Mediteren

in de traditie van

Thich Nhat Hanh

 

Meditatieoefening voor iedere dag

 

Je bent hier en nu bewust aanwezig. Je zit ontspannen rechtop, zodat je ademhaling en energiestroom ongehinderd kunnen stromen.

Als de omgeving je teveel afleidt kun je je ogen sluiten. Als je slaperig bent houdt je je ogen open en kijk je schuin voor je naar beneden.

Als je geluiden hoort, zie je deze als een uitnodiging om met je aandacht terug te keren naar je ademen.

Wat voel je als je glimlacht, een half-glimlach?

Terwijl je glimlacht blijf je moeiteloos je ademen volgen. Als steun kun je hierbij je hand op je buik leggen, vlak onder je navel.

Als je inademt voel je je buik iets uitzetten. Als je uitademt voel je je buik iets krimpen. Bij veel spanning kan het helpen om de eerste paar keren terwijl je inademt je wenkbrauwen op te trekken en terwijl je uitademt dit weer te ontspannen. Je volgt je inademing helemaal en met iedere uitademing laat je met een glimlach weer wat spanning los. Zo ontspan je steeds meer alle spieren in je tenen, je bekkenbodem, je buik, je schouders, je nek, je gezicht ... je hele lichaam ... op geleide van je ademen.

Je ademen zal zo vanzelf rustiger en dieper worden.

 

Ieder keer (en dat zal heel erg vaak zijn) als je merkt dat je aandacht is afgedwaald, is meegenomen door negatieve, positieve of neutrale gedachten en gevoelens, benoem je de gedachte of het gevoel waar je aandacht in zit. Je zegt er een liefdevol “Hallo” tegen.

Je brengt je aandacht rustig met een glimlach terug naar je ademen en het voelen van je hele lichaam. Je controleert je adem niet, maar volgt je ademen zonder enige inspanning, moeiteloos. In ... pauze ... uit ... pauze ...

Hierbij merk je je gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties op en je doet er niets mee. Je aanvaardt wat er is. Je ontvangt en erkent zowel je plezierige als je onplezierige gedachten en gevoelens, je behandelt ze volledig op dezelfde wijze. Je oordeelt er niet over, je duwt niets weg, je probeert niets te veranderen en je houdt niets vast. Je observeert alleen maar wat langskomt zonder er iets mee te doen. Je doet geen enkele moeite. En je aandacht blijft bij je ademen, waarbij je je bewust bent van je lichaam,  je omgeving.

In ... pauze ... uit ... pauze ...

Als een dagelijkse douche kan deze oefening  je iedere dag weer verfrissen en innerlijke rust geven.

 

Meditatie

 

Ieder ogenblik leef je in volle aandacht.

Iedere seconde ben je je bewust van je bestaan.

 Voortdurend laat je de zon van bewuste aandacht schijnen op alles wat opkomt.

Alles wat je doet, doe je met volledige aandacht.

 

  Je bewust zijn van je ademen

helpt je wakker te worden

en oplettend te blijven,

zodat je zorgvuldig en diepgaand leert kijken,

de ware aard van alle dingen leert zien

en tot bevrijding komt.

 

Thich Nhat Hanh

Thich Nhat Hanh

 

Thich Nhat Hanh (geboren in Thừa Thiên-Huế, Vietnam, 11 oktober 1926) is een verbannen Vietnamese boeddhistische monnik, vredesactivist, dichter en schrijver die in Frankrijk woont. (Thich - spreek uit Tik - is een titel die "eerwaarde" betekent.)

 

Hij werd geboren als Nguyễn Xuân Bảo en verliet als zestienjarige zijn ouderlijk huis om zenmonnik te worden. In het begin van de jaren zestig stichtte hij de SYSS (School for Youth Social Service), die onder andere dorpelingen lijdend onder de oorlog hielp met de wederopbouw van gebombardeerde dorpen. Ondanks ernstige politieke tegenwerking was hij in deze tijd ook de oprichter van de boeddhistische Van Hanh Universiteit in Vietnam.

 

Na een bezoek aan de Verenigde Staten en Europa in 1966 (hij bezocht ook Nederland) werd hem de terugkeer naar Vietnam geweigerd. Dat was het begin van zijn ballingschap, waarover hij veel aangrijpende gedichten heeft geschreven. Tijdens zijn volgende reizen naar de VS pleitte hij voor vrede bij regeringsleiders.

 

Sinds 1966 leidt hij een monastieke gemeenschap en lekengroep 'Order of Inter-Being' (in het Vietnamees Tiep Hien), die onderricht geeft in het trainen van aandacht en geëngageerd boeddhisme.

 

Dominee Martin Luther King nomineerde hem in 1967 voor de Nobelprijs voor de Vrede vanwege zijn pacifistisch activisme ten tijde van de Vietnamoorlog. Ondanks de krachtige aanbeveling van de kant van Dr. King, besloot het comité, evenals het jaar daarvoor, helemaal geen prijs toe te kennen. Het communistische bewind in Vietnam beschouwde hem als klassenvijand, en Thich Nhat Hanh moest zijn vaderland verlaten.

 

In 1982 stichtte hij het boeddhistische centrum Plum Village, een meditatiegemeenschap in de Dordogne in Frankrijk. In januari 2005 en 2008 bracht Thich Nhat Hanh na 40 jaar voor het eerst sinds het begin van zijn ballingschap bezoeken aan Vietnam, waar hij retraites leidde en boeddhistische leiders ontmoette. Op 11 november 2014 werd hij met een ernstige hersenbloeding opgenomen op de intensivecareafdeling van een ziekenhuis in Bordeaux.. Op 3 januari 2015 werd medegedeeld dat hij officieel uit zijn coma was ontwaakt en gezichten van dierbaren kon herkennen.

 

 

11 oktober 2017

 

Met diepe dankbaarheid voor alles wat Thich Nhat Hanh ons allemaal heeft gegeven,

met diepe dankbaarheid voor het delen van zijn onvoorwaardelijk mededogen, liefde, vreugde en innerlijke vrede,

het delen van zoveel wijze lessen wat ons steunt om liefdevol inzicht in de ware aard van dualiteiten,

van volledig leven te ontwikkelen,

feliciteren we vandaag met heel ons hart Thay met zijn 91e verjaardag,

wat hij viert in zijn Plum Village klooster in Thailand.

 

Door vrijwel alle Sangha's is een foto gestuurd die door een monnik in Thailand zijn gebundeld

en vandaag aan Thay worden getoond. Thay krijgt graag naar beelden van 'zijn kinderen'.

Ter gelegenheid hiervan heeft Jerome Tonnaer dit filmpje op internet gezet.

 

  •